in Leadership, Motivation

Hvordan motiveres vi

Jeg er meget optaget af hvad det er som motivere en til at præstere både privat og professionelt.

En af de vigtigste egenskaber for en moderne leder er evnen til at motivere og inspirere sine medarbejder. Medarbejdere som er motiverede og føler sig inspireret yder bedre og gør en ekstra indsats. At føle sig værdsat øger arbejdsglæden og livskvaliteten.

En chef jeg har stående meget tydeligt i mine egne erindringer går næsten 20 år tilbage. Jeg var lige flyttet til København og havde fået job i receptionen på Mercur Hotel. Her havde jeg den mest fantastiske chef, altid smilende, altid glad og altid parat til at træde til med en hjælpende hånd. Selv efter jeg var stoppet på arbejdspladsen modtog jeg fortsat julekort, her var en chef med en oprigtig interesse i medarbejderne.

Jeg husker episoder hvor jeg måske har været lidt træt på arbejde, man var jo ung. Her kunne han finde på at komme over og stikke en en nøgle til et værelse og sige “smut op og tag to timer på øjet, jeg dækker din vagt imens”. En anden episode jeg husker meget klart var da min farfar døde, jeg fik beskeden imens jeg var på arbejde. Her stak han mig sine bilnøgler og sagde snup min bil og kør hjem til Jylland, bliv så længe du har brug for.

Også i forhold til incitamenter ekselerede han ved at være fabelagtig til at sørge for en ekstra bonus på løn checken eller en middag ude i byen eller noget andet som gjorde at man vidste en ekstra indsat blev værdsat.
Han stod altid forrest og tog også indimellem imod nogle tæsk fra den øverste ledelse fordi vi måske nogengange tænkte lidt ud af boksen når vi skulle yde god service til hotellets gæster.

Der findes mange måder at motivere og inspirere på. Jeg mener at en af de vigtigste egenskaber hos en god leder er at gå forrest vise vejen, vise begejstring og engagement både i arbejdopgaverne men i høj grad også i de medarbejder som skal følge en i at nå målet.

Der skal uddeles ros og ikke bare direkte til medarbejderen, men bredt så alle bemærker det. Vær opmærksom på medarbejdernes mærkedage. Vær tilgænglig, aller helst i det miljø hvor medarbejderne selv arbejder. Vigtigst er det at lytte og tydeliggør at der sættes pris på medarbejdernes ekspertiser, involver medarbejderne i problemer, løsninger osv. og gerne tidligt i processen. Det er jo derfor du har dem ansat, de er de bedste til et eller andet.

En leders job er at få det bedste frem.