in Arbejdsklima, Effektivitet

Motion bør være en naturlig del af strategien til øget effektivitet

At skifte scene, at få frisk luft, at røre sig i løbet af arbejdsdagen ligger mig meget på sinde. Jeg mener motion bør være et parameter virksomheden arbejder aktivt med i strategien for forbedret medarbejderglæde og ikke mindst som et parameter til at øge effektiviteten og innovationen.

Det er et faktum at det at røre sig, dyrke motion i løbet af arbejdsdagen forbedre din indsats. Man opnår fornyet energi, ens tankekraft forbedres og det bliver nemmere at fokusere på opgaverne.

Du kender det helt sikkert, du møder på arbejde fra morgenstunden fuld af energi og klar til at påtage dig dagens tunge opgaver. De første 2-3 timer går det strygende, effektiviteten falder lidt i takt med at kontoret fyldes med kollegaer og luften bliver tungere og sulten begynder at melde sig. Du drikker noget mere kaffe i håb om at få lidt energi, men effekten udebliver… Opgaverne bliver tungere og tungere. Endelig er det tid til at spise noget mad, det giver et kortvarigt boost men ret hurtigt falder energinivuaet igen og din produktivitet er langt fra morgenstundens storhedstid. Når dagen lakker mod enden og det er ved at være tid til at holde fyraften er chancen at du nu er så langt nede i energiniveau at den sidste time ikke går med meget andet end lidt facebook og stirrende ind i skærmen.
Dette kun fordi du har siddet foran din skærm på den samme plads det mest af din dag. Den eneste adspredelse du fik var turen til kantinen. Måske har du også tilbragt et par timer i et dræbende kedeligt møde i et alt alt for varmt og indelukket mødelokale.

Min erfaring siger at noget der kan gøre dagen mere effektiv og ikke mindst tilfredsstillende er lidt sceneskift og fysisk aktivitet i løbet af dagen.

Der findes mange metoder man kan tage i brug og det kan bestemt anbefales at veksle imellem flere så de heller ikke bliver en showstopper.

Et rigtig godt middel og noget som virksomheder bør overveje er at tilbyde medarbejderne en halv times frihed til en løbetur, cykletur eller andet som får pulsen op midt på dagen. Jeg garantere at den halve time kommer tifold igen i øget effektivitet og glæde hos medarbejderne. Så snup 3-5 km løb, eller 6-10km cykletur lige før eller efter din frokost. Måske det kan kombineres ved at frokosten indtages andet sted end på virksomheden. Der giver en hel masse energi at få pulsen op og fornyet glæde til at klare arbejdsdagens resterende opgaver.

Et andet og måske simplere tip er at indlægge små power workouts en 3-5 gange i løbet af dagen. Små 5 minutters seancer hvor alle i fællesskab laver en række simple øvelser og får pulsen lidt i vejret. Det giver energi og er et middel flere folkeskoler allerede benytter så hvorfor ikke også på arbejdspladsen.

Skal du læse eller skrive noget så bliv ikke ved dit skrivebord, bevæg dig væk. Tag på cafe og drik en god kop the eller kaffe samtidig. Eller sæt dig i parken hvis vejret er godt. Eller måske en gåtur på løbebåndet i fitnesscentret imens du læser. Udnyt at du har en opgave som kan udføres i alternative omgivelser og væk fra skrivebordet.

Eller hvad med mødet, skal det absolut forgå i det varme og indelukkede mødelokale. Det kunne ligeså godt være et gående møde. En times gående samtale og i har opnået værdi samtidig med at det giver fornyet energi. For Kierkegaard var de daglige gåture tankegang. Skal der tages noter så fungere en diktafon og/eller iPad fint på farten.

Så kære leder/virksomhedsejer opfordre dine medarbejder til at tanke energi og glæde med motion og frisk luft i løbet af dagen. Vær en drivkraft og motiver alle til at tænke alternativt når arbejdet skal udføres og energinivuaet lades op.

Der er mange andre måder at få energi på i løbet af dagen, kom med dine tanker og ideer i kommentarfeltet herunder.

Comments are closed.